I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Karola Miarki w Żorach uczestniczy
w Rządowym programie „Aktywna Tablica” na lata 2020-2024
W ramach przyznanego wsparcia zakupiono:
- 2 Monitory interaktywne 75” Newline TruTouch
Koordynatorem programu na terenie szkoły jest pan Mariusz Gębarowski
Cel programu:
- umożliwienie wykorzystania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkołę zgodnie z jej zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii;
- upowszechnienie interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych
z różnych przedmiotów, a tym samym wspomaganie procesu kształcenia uczniów w szkole; - podnoszenie kompetencji oraz poszerzanie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych, co w konsekwencji będzie miało wpływ na rozwój poznawczy
i społeczny uczniów i nauczycieli; - celem dodatkowym Programu jest umożliwienie uczniom rozwijania zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Szczegółowe cele programu „Aktywna tablica”:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności
w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się; - kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w szkole pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
W ramach udziału w Programie szkoła podjęła działania dotyczące wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania polegające na utworzeniu Międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- zawarcie porozumienia z CKZiU, ZS nr 1, ZS nr 2, Technikum Budowlano-Informatycznego, ZS nr 3 w Żorach w celu utworzenia Międzyszkolnej sieci współpracy
- udziale w co najmniej trzech spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli,
- zorganizowaniu w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK
w nauczaniu, - dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnienie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK oraz przykładów, tzw. dobrych praktyk.
Działania w ramach projektu
- Powołanie szkolnego e-koordynatora oraz powołanie nauczycielskich zespołów samokształceniowych, które wspierają Dyrektora szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK.
- Udział nauczycieli w szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu.
- Zawarcie porozumienia z innymi, partnerskimi szkołami ws. utworzenia międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu.
- Organizowanie spotkań nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu w ramach sieci.
- Organizowanie lekcji otwartych z udziałem TIK w nauczaniu.
- Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami.
- Wykorzystywaniu w szerokim zakresie TIK na zajęciach edukacyjnych.
- Sporządzanie, na potrzeby organu prowadzącego, okresowych sprawozdań z realizacji działań podjętych w ramach udziału w programie „Aktywna Tablica” obejmujących działania wymienione w pkt 1-7 oraz ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania a uczniów w proces uczenia się oraz charakterystykę barier i problemów w realizacji Programu.
- Wypełnianie ankiet oraz udział w badaniach prowadzonych przez organizatora Programu.
Scenariusze lekcji otwartych:
- Fizyka – Funkcja falowa fali płaskiej. Interferencja fal. Fala stojąca.
- Matematyka – Odczytywanie własności funkcji na podstawie jej wykresu. Szkicowanie wykresów funkcji o zadanych własnościach.
- Język angielski – Future forms: grammar practice.
- Język angielski – Learning a new skill
Scenariusze dodatkowych lekcji:
- Chemia – Budowa i właściwości alkoholi monohydroksylowych.
- Geografia – Przemysł tradycyjny i przemysł zaawansowanych technologii.
- Historia – I rozbiór Polski
- Historia – Monarchia Kazimierza Wielkiego.
- Matematyka – Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji – ćwiczenia
- Matematyka – Odczytywanie własności funkcji z wykresów.
- Język angielski – Reported speech: grammar practice.
- Język angielski – Present and past habits: grammar practice
- Chemia – Budowa cząsteczki i właściwości benzenu
- Chemia analityczna – Alkacymetria – nastawianie miana NaOH